“Transparantie is geen begrip maar cultuur.”
Wat willen wij?
- Vertrouwen van inwoners in de lokale politiek en het lokale bestuur.
- Onafhankelijke en eenvoudige klachtenregeling.
- Optimale inzet social media.
- Weten hoe onze gemeente er voor staat.
- Vernieuwing van inspraak en invloed op beleidsvorming.
Wat moeten we hiervoor doen?
- Bestuurlijke en financiële transparantie. Op een vastomlijnde, begrijpelijke manier communiceren over besluitvorming en gemeentelijke inkomsten en uitgaven.
- Een open, toegankelijk en proactief college.
- Een onafhankelijke ombudsman.
- Periodiek journalistiek interview met burgemeester en wethouders, gemeenteraadsleden.
- Een “vragenuurtje” waar de burger het college en de gemeenteraad vragen kan stellen.
- Vroegtijdig duidelijkheid verschaffen bij aanvragen en meldingen.
(over de mogelijkheden en onmogelijkheden van aanvragen; over waar men de aanvragen en meldingen kan vinden)
- Geen doolhof aan loketten.
- Interactieve beleidsvorming, de burger mag zelf mee plannen. Proactief wordt de burger bij plannen betrokken, van het begin af aan.
Wat hebben we hiervoor nodig?
- Open contact met burger, buurt, organisaties, verenigingen, bedrijfsleven.
- Een gemeente met lef.
- Bestuurders (gemeente) die betrokken zijn bij hun burgers en de burgers (willen leren) kennen.
- Initiatiefrijke bestuurders (gemeente) en gemeenteraadsleden.
- Bestuurders (gemeente) en gemeenteraadsleden waar openheid een basisvoorwaarde is.
- Bestuurders (gemeente) en gemeenteraadsleden die durven te veranderen.
- Een politieke markt. Een nieuwe vergaderstructuur van de gemeenteraad.
Burgers, instellingen, organisaties, het college van B en W en ambtenaren wisselen informatie uit over een bepaald onderwerp.
- Een gemeente die durft los te laten.
- Toegankelijk en laagdrempelig ambtelijk apparaat.